Maciej Taranek
się, wyróżnione ostatecznie przez Taranka kursywą, nie jest Się Heideggerowskim, w polskim tłumaczeniu Bycia i czasu pisanym wielką literą, „bezosobową” siłą „opinii publicznej”, „dominacją” lub – jak sugerują inni tłumacze – „dyktaturą”, bądź „władzą” innych1. W ten sposób mógł sobie myśleć jeszcze wesoły grajek, Edward Stachura, w swoim Się. Pewien model myślenia, także poetyckiego, chyba się nieodwołalnie zeszpecił. Za pomocą się można jednak sięgnąć nieco dalej, gdzieś w rewiry Pułki, którego głos jest tu słyszalny (tak, jak i Kopyta, Góry czy Rybickiego), do samych warunków podmiotowości, na moment przed pełnym wgraniem kartridża z napisem „polszczyzna”.
Jeśli nawet się może nas, odpowiednio przyrządzone, zachęcać czasami do myślenia w kategoriach bezosobowych (jak we frazach: „zrobi się”, „mówi się” etc.), to mimo wszystko spróbujmy zrównoważyć te presupozycje, łącznie z czcigodnym Heideggerem, zalecałbym wręcz badanie się z różnych perspektyw. Kto nie widzi ja, jest ślepy; kto nie widzi podmiotu, pomylił książki. Powtarzam za Tarankiem: bokser jedzący posiłki w rękawicach, człowiek, który kawę robi w kubku od kawy, marzy o tym, kim będzie, gdy już dorośnie, ogląda pokemony, gdy upadają dwie wieże…
– z posłowia Arkadiusza Wierzby, redaktora tomu
1 Zachęcam do konfrontacji: M. Heidegger, Bycie i czas, tłum. B. Baran, Warszawa 1984, s. 107-130.
######
Książka nominowana do Wrocławskiej Nagrody Poetyckiej Silesius 2014 w kategorii „Debiut roku” i wyróżniona w X Ogólnopolskim Konkursie Literackim na najlepszy poetycki debiut książkowy roku 2013 – Złoty Środek Poezji Kutno 2014.
######
repetytorium w papierze wygląda tak:
######
Popłuczyny po Bursie – mdłe. Przekaz nieco zabarykadowany, ale nie śmiem krytykować. Nierozpoznane zjawisko. Zdaje się, że nie jest to dobry powód do napisania wiersza. Nigdy nie zaznaczałem opcji „dobre zioło”; tym razem postanowiłem sprzeciwić się pielęgnowaniu bzdury. To głupie. O czym to? Słabe, dobrze zagniecione ciasto. Tania prowokacja. Wypiek? Taki sobie. Perfekcyjnie napisany wiersz. Dla kogo? Nie odpowiada mi kierunek, jaki Pan obrał. Zabawne. No i?
– wybrane wypowiedzi użytkowników portalu Liternet.pl
######
W tym tomie, pełnym zredukowanych form poetyckich, żywioł liryczny zderza się z chłodem logiki, a to, co powstaje w wyniku zderzenia, jest czymś na wzór epifanii; no dobrze: epifania, ale gdzie zmieścić ironię, gdy konwencja jest wyśmiana przez autora już na samym starcie? Czy to jest poetyckie origami?
Robert Rybicki
„Jeśli nie mogę do tego tańczyć, to nie jest to moja rewolucja”? Na szczęście w repetytorium się tańczy. I to tańczy najlepiej – lekko, niby od niechcenia, lecz z polotem, bo każdy gest, choć niewymuszony i delikatny, jest zarazem precyzyjny i kunsztowny. Taranek starannie dobrał rekwizyty, sprawnie rozłożył akcenty i wie, czemu służy cała ta zabawa. Czekałem na tę książkę wieki, tonąc w morzu poetyckiej nadprodukcji. Tymczasem Taranek wyrzucał, zmieniał, cyzelował. Warto było jednak czekać. repetytorium to murowany kandydat do wszelkich nagród.
Przemysław Witkowski
Czytaj online
Maciej Taranek (ur. 1986) – poeta, student creative writing. Dotąd publikował w almanachach i pismach literackich. repetytorium to jego debiut książkowy.
Maciej Taranek - repetytorium
Redakcja: Arkadiusz Wierzba
Wstęp/posłowie: Arkadiusz Wierzba
Okładka: Agnieszka Zgud
Skład: Agnieszka Zgud
Miejsce wydania: Internet / Kraków
Data wydania: 22.11.2013
Seria: –Linia poetycka? #5
ISBN: 978-83-933358-6-2
Liczba stron: 48
Nakład na listopad 2018: 200 (papier) + 735 (pobrania) + 1596 (online) = 2531
„Nie czytacie wierszy? Czas to zmienić. Przedstawiamy wam 10 najciekawszych polskich poetek i poetów młodego pokolenia, którzy całkowicie odmienią wasze postrzeganie poezji.” – czytamy na fpiec.pl i zauważamy nie bez dumy, że miejsca 7 i 10 należą do naszych. Facewatch #25 – 10 najciekawszych poetek i poetów młodego pokolenia, fpiec.pl 18.12.2015 ###### Clubbing Kamila Brewińskiego […]
I właśnie za to pożegnanie z apolityczną beztroską dzieciństwa, za te nasze serca pikające jak Pikachu, za uśmiechnięte szaleństwo, które wkradło się w nas przez dotąd bezpieczne, przyciągające kurz ekrany telewizorów, tak bardzo cenię wiersz Taranka. Jeden wiersz (1): Maciej Taranek, „boom #1”: Grzegorz Jędrek, katedrakrytyki.pl 19.07.2015 ###### repetytorium Macieja Taranka w naszym katalogu: pobierz […]
Łukasz Podgórni, Kamil Brewiński i Maciej Taranek to poeci pokolenia 30-latków, którzy zdecydowanie wymykają się tradycyjnym ramom i definicjom. To coś więcej niż awangarda, bo jak przyznają „wszystko już było”, a poza tym „awangarda to obciach”. Prowokują i zmuszają do myślenia. To być może najbardziej niegrzeczni goście tegorocznego festiwalu Poznań Poetów. POZNAŃ POETÓW. Musimy ćpać […]
Język nie jest w tomie Taranka ani doświadczeniem traumatycznej niewyrażalności, ani sposobem na wypowiedzenie wszystkiego. Jest tym, co pozwala, w ramach reguł gramatyki, wypowiedzieć to, co da się wypowiedzieć, bez gwarancji, że mówiąc to, co się chce powiedzieć, nie powie się jeszcze czegoś innego. Skrzypienie między rzeczywistością a językiem uznane tu zostaje za fakt i […]
Wymieniany pośród dokonań innych poetów cybernetycznych, rewolucjonizujących rynek poetycki za sprawą mediów elektronicznych, debiut Taranka miałby znamionować kolejny etap rewolucji technologicznej na obszarze literackim. Ma ona niecybernetycznych ojców. Wąska, kręta uliczka: Anna Kałuża, „Tygodnik Powszechny” 21.05.2014 ###### repetytorium Macieja Taranka w naszym katalogu: pobierz lub czytaj ZA DARMO
Z umiarkowaną dozą radości (bo przecież mogło i powinno być lepiej, ale dajmy już temu spokój) zawiadamiamy o wyróżnieniu dla repetytorium Macieja Taranka przyznanym w X Ogólnopolskim Konkursie Literackim na najlepszy poetycki debiut książkowy roku 2013 – Złoty Środek Poezji Kutno 2014. Maćkowi z tego tytułu skapnie 500 zł minus podatek. Gratulacje! Więcej info tutaj […]
Z ogromną radością i lekkim niedowierzaniem informujemy, że aż dwie spośród trzech nominacji do tegorocznej nagrody Silesius w kategorii „Debiut roku” trafiły do rąk naszych autorów: Kamila Brewińskiego i Macieja Taranka, którzy zadebiutowali w Rozdzielczości Chleba tomikami Clubbing i repetytorium! Naszym Fantastycznym Autorom serdecznie gratulujemy, a Kapitule konkursu dziękujemy za wyróżnienie! Jesteśmy prawdopodobnie pierwszym w […]
(…) rozczarowanie Solidarnością dalej pozostało, co zresztą ma wyraz w tekście flanela. Solidarność skończyła się na Kill 'Em All, Lech Wałęsa zgolił wąsy, nic już nie ma sensu Lech Wałęsa zgolił wąsy, nic już nie ma sensu. Rozmowa z Maciejem Tarankiem, Marcin Sierszyński, wywrota.pl 07.03.2014 ###### repetytorium Macieja Taranka w naszym katalogu
Cieszę się, że głos Taranka skłonił mnie do tych przemyśleń, które jednak nie potrafią ułożyć się w pełnię. Wynika to chyba z tego, że nie miałam wobec niego szczególnych wymagań – tak jak teraz jest, jest dobrze. Notatki znad repetytorium, Martyna Daszyńska, wywrota.pl 06.03.2014 ###### repetytorium Macieja Taranka w naszym katalogu: pobierz lub czytaj ZA […]
Z prawdziwą dumą zawiadamiamy, że nasz Drogi Autor, Maciej Taranek, został nominowany do Nagrody Kulturalnej Warto „Gazety Wyborczej”, promującej Wrocławskie Artystyczne Odkrycia! Możecie zagłosować na swojego ulubionego artystę (do 3 marca 2014). Mamy nadzieję, że jest nim właśnie Maciej. Prosimy o Wasze głosy! „Jego teksty to próba ubrania żywiołu poezji w formę logiczną i precyzyjną […]
Poezja Taranka, która urzeka swą subwersywnością wyrażoną tak w strukturze, jak języku, staje się wysłannikiem gorzkiej prawdy o reprezentowanym w wierszach „ja”. Okazuje się ono tworem nader słabym i migotliwym, zmuszonym do nieustannego dryfowania po krawędziach języka, tak by nie dać mu się schwytać. W co Taranek gra? Od chłonożernego języka do resztek z „ja”, […]
Słowem: jest poprawnie. Wszystko, co należało zrobić, zostało zrobione, ale w efekcie to jednak ciągle za mało. Pozostaje czekać na nowe pomysły, potencjał jest ewidentny Olivia Betcher o poezji Taranka: Olivia Betcher, gender.pl 23.01.2014 ###### repetytorium Macieja Taranka w naszym katalogu
W tomie znajdą się i gorsze teksty, nasiąknięte manierą o której była mowa wcześniej – stąd podejrzewałam autora o zajęcie wakatu nowego hochsztaplera. Znacznie więcej jest jednak wierszy Tarankowych – digital czy figure, dzięki którym chcę czytać poetę jutro i za dziesięć lat, czekając co z tego wyniknie. Od samego rdzenia cielesnej strony osobowości, Ewelina […]
(…) głos Taranka wypełnia pewną pustą niszę w nowej polskiej poezji, którą jakiś czas temu udało mi się zlokalizować i w którą sam najchętniej bym się wstrzelił jako poeta, na pewno jednak nie zrobiłbym tego tak skutecznie jak Taranek – nie mam żadnych wątpliwości co do tego, że jemu udało się to świetnie. Aż gramatyka […]
Polecamy Waszej uwadze październikowy numer „Odry”, a konkretnie jej chlubny 8. Arkusz, na łamach którego mieliśmy niedawno okazję zaprezentować Rozdzielczość Chleba oraz jej autorów. W numerze m.in. rozmowa z Leszkiem Onakiem i Łukaszem Podgórnim, utwory m.in. Piotra Puldziana Płucienniczaka, Macieja Taranka i Kamila Brewińskiego oraz recenzje tomików tychże. Dla Waszej wygody całość zeskanowaliśmy. Oto ona. […]
W tym tomie, pełnym zredukowanych form poetyckich, żywioł liryczny zderza się z chłodem logiki, a to, co powstaje w wyniku zderzenia, jest czymś na wzór epifanii; no dobrze: epifania, ale gdzie zmieścić ironię, gdy konwencja jest wyśmiana przez autora już na samym starcie? Czy to jest poetyckie origami? Robert Rybicki „Jeśli nie mogę do […]
Rozdzielczość Chleba 2011-2018
Spędzaliśmy dużo czasu na Facebooku