Rozdziel
czość
Chleb
a (RIP)

Rozdzielczość Chleba

Rozdzielczość Chleba była kolektywem twórczym, wydawnictwem i patainstytucją. Robiliśmy (cyber)kulturę i dzieliliśmy się nią: wszystkie nasze produkcje są dostępne online za darmo i na wolnych licencjach. Wydawaliśmy książki, aplikacje, nośniki, wydarzenia i łzy.

Historia Chleba

Rozdzielczość Chleba narodziła się w głowach Leszka Onaka i Łukasza Podgórniego. W pierwszym swoim wcieleniu miała być wydawniczym hubem, który “za punkt honoru stawia sobie wpompowanie do obiegu świeżych gigabajtów literatury nowomedialnej i eksperymentalnej”. Opublikowany w grudniu 2011 roku Manifest Rozdzielczości Chleba nawołuje do zastąpienia papierowych i hierarchicznych obiegów literackich wolnym ruchem treści w sieci. Jaraliśmy się internetem. Ruszyliśmy z teoriami remiksu i slamu oraz linią poetycką. Działalność wydawniczą od początku uzupełniały występy i koncerty, promocja niestandardowych form literackich (zob. kody), irytowanie oraz agitacja w kwestiach rozproszenia autorstwa i własności intelektualnej.

Fazę fascynacji technologią i cybernetyczną poezją skończyłyśmy w 2015 roku Metamanifestem cyberżulerstwa, który podsumował nasze narkomańskie przygody z siecią. Od tego czasu znacznie większą uwagę przywiązujemy do kwestii tego, jak nasza aktywność podporządkowana jest władzy – niezależnie człowieka czy maszyny.

W 2013 dwie książki wydane przez Rozdzielczość Chleba – “Clubbing” Kamila Brewińskiego i “repetytorium” Maćka Taranka – zostały nominowane do nagrody poetyckiej Silesius w kategorii “debiut”. Żadna z nich jej nie dostała.

W 2015 podjęłyśmy trwającą do dziś współpracę z “Notesem na 6 tygodni”, gdzie odpowiadaliśmy za rubrykę prezentującą najciekawsze poetyckie manipulacje. W tym samym roku uruchomiłyśmy względnie popularny program promocji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych znany jako ZUSwave. Ruszyliśmy z działalnością wystawienniczą prezentując prace w V9, Galerii Labirynt i Henryku.

W latach 2016 – 2018 eksplorowaliśmy obszary estetyki i ideologii sukcesizmu, co zwieńczyły fajne wystawy w Krakowie i Lublinie. Jesienią 2018 uznałyśmy, że trzeba zawijać sztandar i szukać nowych form aktywności. Stronę zostawiamy jako muzeum.

Wydałyśmy w sumie siedemnaście publikacji (w tym pięć nieregularnych “Nośników”, siedem książek w -Linii poetyckiej? oraz różne inne rzeczy) oraz trzynaście utworów cyfrowych.

W przygodach Rozdzielczości Chleba udział wzięli i wzięły: Julia Girulska, Leszek Onak, Łukasz Podgórni, Piotr Puldzian Płucienniczak, Kinga Raab, Wojciech Stępień, Arkadiusz Wierzba i Agnieszka Zgud. Oraz różne inne miłe osoby.

Rozdzielczość Chleba w mediach

  1. Od pirata do “cyberżula”. Sowiński i Trzeciak o Rozdzielczości Chleba w “Czasie Kultury”, 2014
  2. Cyberżulerscy poeci. Wywiad Alka Hudzika dla “Notesu na 6 tygodni”, 2014
  3. Poetyckie roboty. O działalności Chleba pisze Małgorzata Niemczyńska w “Tygodniku Powszechnym” 15/2015
  4. Książka to nie jest karabin, tylko kanapka. Rozdzielczość Chleba o kolaboracji. Maja Staśko w “Wakacie” 3-4/2016
  5. Podłoga, wiertarka, kwiatek, śmieci. Wywiad Anny Marjankowskiej dla “Dwutygodnika”, 2016
  6. Cyberpoeci z Krakowa i psychodeliczny ZUS. Wywiad Dezyderego Barłowskiego dla “VICE”, 2016
  7. 25 października 2015: Cyberpoeci gardzą awangardą. Maja Staśko o perypetiach Rozdzielczości dla “Opcji”, 2016
  8. Rozdzielczość Chleba znajduje się na terenie państwa Internet. Piotr Puldzian Płucienniczak o filozofii Chleba dla “Biura”, 2016
  9. Poezja najmłodsza: autorki – autorzy – komunikacja – mapa (wstęp). Maja Staśko o najnowszej poezji w kontekście Rozdzielczości Chleba, 2017
  10. Artyści i cyberżule: cyfrowa awangarda krakowska. Michał Sowiński o nas i Ha!arcie dla Culture.pl, 2017

Rozdzielczość Chleba 2011-2018

Spędzaliśmy dużo czasu na Facebooku