Rozdziel
czość
Chleb
a

Rozdzielczość Chleba

Rozdzielczość Chleba to kolektyw twórczy, wydawnictwo i patainstytucja. Robimy (cyber)kulturę i dzielimy się nią: wszystkie nasze produkcje są dostępne online za darmo i na wolnych licencjach. Wydajemy książki, aplikacje, nośniki, wydarzenia i łzy.

Wydajemy dobre, niestandardowe książki. Interesuje nas autonomiczna kultura, wolna od presji rynku i pieniądza. Nie lubimy rzeczy nudnych. Jeśli jesteś zainteresowana współpracą, daj nam znać: kontakt@rozdzielchleb.pl

Historia

Rozdzielczość Chleba narodziła się w głowach Leszka Onaka i Łukasza Podgórniego. W pierwszym swoim wcieleniu miała być wydawniczym hubem, który „za punkt honoru stawia sobie wpompowanie do obiegu świeżych gigabajtów literatury nowomedialnej i eksperymentalnej”. Opublikowany w grudniu 2011 roku Manifest Rozdzielczości Chleba nawołuje do zastąpienia papierowych i hierarchicznych obiegów literackich wolnym ruchem treści w sieci.

Działalność wydawniczą od początku uzupełniały występy i koncerty, promocja niestandardowych form literackich (zob. kody), irytowanie oraz agitacja w kwestiach rozproszenia autorstwa i własności intelektualnej.

Fazę fascynacji technologią i cybernetyczną poezją skończyłyśmy w 2015 roku Metamanifestem cyberżulerstwa, który podsumował nasze narkomańskie przygody z siecią. Od tego czasu znacznie większą uwagę przywiązujemy do kwestii tego, jak nasza aktywność podporządkowana jest władzy – niezależnie człowieka czy maszyny.

W 2013 dwie książki wydane przez Rozdzielczość Chleba – „Clubbing” Kamila Brewińskiego i „repetytorium” Maćka Taranka – zostały nominowane do nagrody poetyckiej Silesius w kategorii „debiut”. Żadna z nich jej nie dostała.

W 2015 podjęłyśmy trwającą do dziś współpracę z „Notesem na 6 tygodni”, gdzie odpowiadamy za rubrykę prezentującą najciekawsze poetyckie manipulacje. W tym samym roku uruchomiłyśmy względnie popularny program promocji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych znany jako ZUSwave. Ruszyliśmy z działalnością wystawienniczą prezentując prace w V9, Galerii Labirynt i Henryku.

Od 2016 eksplorujemy obszary estetyki i ideologii sukcesizmu. Realizacja tego programu badawczego trwa.

Naszym celem jest bycie ACME, A Company That Makes Everything.

Zespół Rozdzielczości Chleba

  1. Julia Girulska
  2. Leszek Onak
  3. Łukasz Podgórni
  4. Piotr Puldzian Płucienniczak
  5. Kinga Raab
  6. Wojciech Stępień
  7. Agnieszka Zgud

Rozdzielczość Chleba w mediach

  1. Od pirata do „cyberżula”. Sowiński i Trzeciak o Rozdzielczości Chleba w „Czasie Kultury”, 2014
  2. Cyberżulerscy poeci. Wywiad Alka Hudzika dla „Notesu na 6 tygodni”, 2014
  3. Poetyckie roboty. O działalności Chleba pisze Małgorzata Niemczyńska w „Tygodniku Powszechnym” 15/2015
  4. Książka to nie jest karabin, tylko kanapka. Rozdzielczość Chleba o kolaboracji. Maja Staśko w „Wakacie” 3-4/2016
  5. Podłoga, wiertarka, kwiatek, śmieci. Wywiad Anny Marjankowskiej dla „Dwutygodnika”, 2016
  6. Cyberpoeci z Krakowa i psychodeliczny ZUS. Wywiad Dezyderego Barłowskiego dla „VICE”, 2016
  7. 25 października 2015: Cyberpoeci gardzą awangardą. Maja Staśko o perypetiach Rozdzielczości dla „Opcji”, 2016
  8. Rozdzielczość Chleba znajduje się na terenie państwa Internet. Piotr Puldzian Płucienniczak o filozofii Chleba dla „Biura”, 2016
  9. Poezja najmłodsza: autorki – autorzy – komunikacja – mapa (wstęp). Maja Staśko o najnowszej poezji w kontekście Rozdzielczości Chleba, 2017

Rozdzielczość Chleba 2011-2017

Spędzamy dużo czasu na Facebooku

Chcesz nam coś powiedzieć?

kontakt@rozdzielchleb.pl